shaklee

shaklee
pm/wasup 01111346656 for any inquiry and order

Wednesday, January 11, 2017

Shaklee Merbahaya

Bagaimanakah produk Shaklee ini boleh mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia seandainya ia adalah berbahaya?

Seperti yang semua maklum, produk-produk kesihatan dan kecantikan yang dijual perlu mendapat kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia sebelum boleh dipasarkan. Badan yang bertanggungjawab dalam menyelia proses ini ialah Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK).

 Adalah penting untuk kita memastikan setiap produk yang kita makan telahpun mendapat kelulusan daripada KKM. Semakan terhadap produk boleh dibuat di laman web ini. Pengguna perlu membuat carian di kedua-dua seksyen yang ditetapkan iaitu Quest2 dan Quest3.

 Bagaimanakah produk Shaklee ini boleh mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia seandainya ia adalah berbahaya?
Seperti yang semua maklum, produk-produk kesihatan dan kecantikan yang dijual perlu mendapat kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia sebelum boleh dipasarkan. Badan yang bertanggungjawab dalam menyelia proses ini ialah Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK). Adalah penting untuk kita memastikan setiap produk yang kita makan telahpun mendapat kelulusan daripada KKM. Semakan terhadap produk boleh dibuat di laman web ini. Pengguna perlu membuat carian di kedua-dua seksyen yang ditetapkan iaitu Quest2 dan Quest3.

http://npra.moh.gov.my/
Sebelum itu, mari kita kaji dan baca sedikit tentang Objektif & Peranan BPFK ini.



Cuba kita search untuk Shaklee, ada tak? 



Alhamdulillah, ada rupa-rupanya. Pengguna boleh klik pada No kelulusan untuk melihat detail produk tersebut. Sebagai contoh, saya klik pada GLA Complex.


2. Seandainya produk ini bermasalah dan mendatangkan bahaya kepada pelanggan, apakah yang harus dilakukan?

Kita tengok apakah janji-janji Shaklee dan komitmennya kepada pengguna di dalam penghasilan produk.


Itu adalah janji dan komitmen Shaklee. Jadi, sebagai pengguna yang bijak dan inginkan keadilan sekiranya produk yang dimakan mendatangkan bahaya kepada kita sebagai pengguna, saya cadangkan kepada pengguna:-

1. Dapatkan bukti bertulis/ pengesahan daripada Pakar Perubatan tentang bukti bahawa produk yang dimakan telah membawa kesan seperti yang dinyatakan. Ini adalah penting bagi membuktikan cakap-cakap kita adalah bukti yang sahih dan bagi mengelakkan orang lain menganggap kita membuat fitnah dan sebagainya.

2. Laporkan perkara ini kepada:-

  • Shaklee Customer Service. 
    • Tel: 603-5622 3188 @ 
    • melalui emel: customerinquiry@shaklee.com.my. Saya cadangkan aduan dibuat melalui emel kerana ianya boleh menjadi bukti bertulis. 


  • Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan
    • Secara Bertulis : Pusat Pemonitoran Kesan Advers Ubat Kebangsaan
      Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan
      Peti Surat 319, Jalan Sultan,
      46730 Petaling Jaya,
      Selangor.


    •  Melalui fax ke nombor:  03-79567151
    • Secara online di :  www.bpfk.gov.my


iii) Online submission via www.bpfk.gov.my
- See more at: http://portal.bpfk.gov.my/index.cfm?&menuid=162#sthash.hldKzNiL.dpuf

  •  Buat Laporan Polis - saya sendiri kurang pasti adakah pihak polis akan menerima aduan sebegini. Namun bagi memastikan keadilan saya sebagai pengguna, saya percaya inilah salah satu jalan terbaik yang membuktikan saya adalah bersungguh-sungguh.

Ini adalah langkah-langkah bijak yang seharusnya diambil oleh pengguna bagi menuntut keadilan bagi pihak mereka. Prosedur ini juga adalah perlu sekiranya pengguna ingin membawa perkara ini ke Badan Perundangan yang lebih tinggi seperti mahkamah dan sebagainya.

Note:
Oh ye , lupa saya nak bagitau tentang bukti yang saya perolehi itu. Untuk makluman, itu adalah screen short asal yang saya terima daripada seorang sahabat yang cuba membuktikan bahawa 'bukti-bukti seperti ini boleh dibuat' tetapi tidak boleh dijadikan bukti yang sahih. Buktinya, sesiapa sahaja boleh membuat conversation ini. Hanya perlukan 2 buah telefon yang berbeza :-)

Terakhir sekali, ingin saya nyatakan di sini bahawa entry ini bukanlah merujuk kepada sesiapa secara spesifik, ini cumalah contoh kerana perkara yang sama boleh berlaku pada sesiapa sahaja atau di mana sahaja.

Jadilah pengguna yang Bijak :-)


Kredit to :http://raikankasih.blogspot.my/2014/09/awas-bukti-produk-shaklee-bahaya.html


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...